Vuurtoren trail Ameland

Mijn verslag.                                                                          Afgelopen weekend de vuurtoren trail 63 km  gelopen op Ameland. We liepen bijna  het hele eiland rond. Wat een mooi gebied, was nog nooit op Ameland geweest. Vrijdag ochtend ging ik met 7 anderen Spartanen, Paul, Arnold, Leenderd, Simone, Agnes en Albert en Martine richting het eiland. We gingen verschillende afstanden lopen, 12,18, 60 km! Door dat we vanaf het centrum gingen starten kregen we er nog een  paar kilometers bij!
Bij Holwerd moesten we op de veerboot stappen, we hadden op Ameland mountainbike, s gehuurd, want het was nog ruim 10 km naar Hollum, een auto ging er mee voor de bagage. Er was een vakantie huisje geboekt voor 8 personen, ik zelf zou bij een B&B gaan overnachten, maar om  dat er iemand was afgehakt, kon ik met de  andere te Spartanen gezamenlijk  de Trail event vieren in het vakantie huisje…en  is natuurlijk veel leuker. Ik moest pas zondag lopen en de andere op zaterdag. Vrijdagavond gingen we ons startnummer ophalen,na dat we een lekker bord spaghetti gegeten hadden, er was zelf gekookt. Het was een mooi vakantie park van Roompot. Na een slapeloze nacht, ik slaap altijd moeilijk in een vreemd bed. Na het ontbijt ging de andere zich klaar maken voor de wedstrijd, het begon licht te regenen in de ochtend, maar het werd weer snel droog, alleen stond er een aardige harde wind.. De 12,18 km starten rond 13:00 en 14 :00. Voor  dat de 12 en 18 km starten was er ook nog een Cani cross en een  6 km. Zondag een Cani cross, 35 km en de 60 km. We gingen de anderen Spartanen supporten, na even wachten kwamen Arnold, Agnes Martine op 12 km de duinen op rennen en later bij de 18 km Albert en Simone. Paul en Leenderd waren als support me gegaan. Paul als fotograaf, heeft een hele serie mooie foto’s gemaakt. Het was een geslaagde zaterdag… savonds zijn we pizza en spaghetti wezen eten in Hollum. Zondag was het mijn beurt, na weer een onrustige nacht,stond ik om 6:15 op mijn spullen had ik al klaar gelegd… Na een kleine ontbijt, was ik er klaar voor. We moesten om 7:30 starten, we hadden om 7:15 nog een briefing in Herberg De Zwaan. Robin vertelde ons wat en hou en dat de route goed aangegeven was met gele pijlen, wat ook goed te zien was. Ik hoorde van verschillende deelnemers dat ze ze niet duidelijk waren aan gegeven. Ik weet niet hoe ze gekeken hadden, het was goed te vinden, je moest bij sommige stukken gele linten volgen door struiken . Op het strand werd niet alles gepeild , dat werd op bord aan gegeven voor dat je strand op liep. Op het strand hadden we wind mee, wat heerlijk was. Het waren eerst korte stukjes, later een heel lang stuk. We liepen bijna allemaal achter elkaar met grote op stukken. Er reden constant Jeeps heen en weer op strand om alles in gaten te houden. Het was een  pittige stukje bijna  tot het eind van het eiland, terug lopen aan de andere kan van het eiland komend, moesten we rond het Oerd een natuurgebied lopen en op een gegeven moment door steken. Het was een soort moerasachtig gebied, en ik had ook nog mijn verkeerd schoenen aan waar ik geen grip mee kreeg, dus het was glijden en tot je enkels door het water! Afijn dat hoor erbij. Het parkoers was  wisselend duinen, strand, bos en over een soort dijk waar je op en neer over rende. Ik had ook stukken bos waar je helemaal alleen door liep… dus goed opletten op de pijlen. Ik had ook gelukkig goeie support onderweg… Bedankt Albert, Leenderd, Simone Arnold… dat deed me goed dat jullie ook nog het laatste stukje mee fietsten. Afijn het was een pittige zware mooie trail. Waar ik mooie herinneringen aan zal houden. Maar ik  zal hem  niet zo snel meer gaan lopen… de lange afstand. Hij is echt zwaar! We mochten er 9 uur over doen. Ik deed er 8:27:05 over officiële uitslag. Terug bij de finish nog wat bekende deelnemers gefeliciteerd die ik onderweg tegen kwam, dat is het leuk van het trail lopen je kom vaak de zelfde personen tegen. Als herstel drank een wel verdiende biertje gedronken bij de finish en een bakje erwtensoep genuttigd. Tot was het tijd om terug te gaan gelukkig was het maar paar minuten lopen naar het huisje.Gelukkig bleven we  nog een dagje dus kon gelukkig wat uitslapen. Voor dat we maandag terug gingen zijn nog heerlijk pannenkoeken gaan eten vlak bij de Vuurtoren, komen we er aan blijk  er live muziek te zijn, het was dat weekend natuurlijk … St. Patrick’s Day! De eigenaar was van Iers afkomst had er erg zin in met zijn gitaar. Hij speelde ook erg goed😉 Dus er waren  al aardig wat biertjes genuttigd en werd er met volle borst mee  gezongen, op Johnny Cash, Elvis, Guus Meeuwsen, Shocking Blue… het nummer Venus! Het was een gezellig afsluiter van Ameland. Tot de volgende trail!

Nog een geweldige bedank aan de organisatie vrijwilligers, parkoers bouwers en Robin voor deze geweldige mooie trail!